Die dritte und letzte industrielle Revolution braucht den Bildungswandel
Wir schreiben das Jahr 2050. Private Haushalte sind europaweit Teil eines dezentralen Energie-Netzwerks geworden. Jede:r Hausbesitzer:in speist seine Solar- und Windenergie ein oder bezieht sie bei Bedarf von der Community. Mobilität ist eine Dienstleistung und damit nicht länger ein Abbild individueller Freiheit, sondern ein Ausdruck sozialer Verbundenheit. Die Arbeitskraft hat sich in den dritten, den non-profit Sektor verlagert, während der erste und zweite Markt automatisiert worden sind. Die dritte industrielle Revolution ist auf ihrem Höhepunkt angelangt und in der Folge haben sich Lebensqualität und Wohlstand in der breiten Bevölkerung erhöht und stabilisiert.
So sieht, zusammengefasst, die Realität aus, wenn wir die dritte Revolution, wie von Jeremy Rifkin prophezeit wird, tatsächlich umsetzen. Nach seinen Studien ist diese Entwicklung die logische Konsequenz, wenn wir unseren Bedürfnissen als Menschheit gerecht werden möchten und die Herausforderungen der aktuellen Klima- und Ressourcenkrisen meistern wollen. Das Bild der dritten industriellen Revolution verbindet die Lösungen miteinander, die wir längst kennen.
The Third Industrial Revolution changes our sense of relationship to and responsibility for our fellow human beings. We come to see our common lot. Sharing the renewable energies of the Earth in collaborative commons that span entire continents can’t help but create a new sense of species identity. This dawning awareness of interconnectivity and biosphere embeddedness is already giving birth to a new dream of quality of life, especially among the youth of the world.
Rifkin, Jeremy (2011): The Third Industrial Revolution – How lateral power is transforming energy, the economy, and the world. New York: Palgrave Macmillan. S. 221f.
The American dream, long held as the gold standard for aspiring people everywhere, is squarely ensconced in the Enlightenment tradition, with its emphasis on the pursuit of material self-interest, autonomy, and independence. Quality of life, however, speaks interdependence. We come to realize that true freedom is not found in being unbeholden to others and an island to oneself, but, rather in deep participation with others. If freedom is the optimization of one’s life, it is measured in the richness and diversity of one’s experiences and the strength of one’s social bonds. A more solitary existence is a life less lived.
The dream of quality of life can only be collectively experienced. It is impossible to enjoy a quality of life in isolation and by excluding others. Achieving a quality of life requires active participation by everyone in the life of the community and a deep sense of responsibility by every member to ensure that no one is left behind.
In diesem Licht erscheinen die Erwartungen und das Verhalten der jüngeren Generation auf einmal absolut logisch. Sie gestalten ihre Lebenswelten nach den Bedürfnissen, die die älteren Generationen lange unterdrückt und (beinahe) vergessen haben – nachdem diese bewiesen haben, dass Wohlstand wichtig, aber Reichtum nicht die Antwort ist, und dass wahre Lebensqualität nur dann erreicht werden kann, wenn jede:r uneingeschränkt teilhaben kann.
Machen wir uns diese dritte industrielle Revolution zum Ziel, gibt uns das Hoffnung, Orientierung, einen Purpose, auf den wir gemeinsam zusteuern können. Wir versinken dann nicht länger in der Überforderung der Krisen, sondern mobilisieren unsere Kräfte, um die Lösungen umzusetzen und den Wandel aktiv herbeizuführen.
Für das Bildungssystem bedeutet das, Lernräume zu schaffen, die die jungen Generationen mit dem Wissen und den Fähigkeiten ausstatten, die sie brauchen, um in mit den neuen Technologien und Infrastrukturen arbeiten zu können. Es braucht Lernräume, um die Fachkräfte weiterzubilden, damit diese Infrastruktur aufgebaut werden kann. Das wird eine neue Masse an Arbeitsplätzen schaffen, die ideal geeignet sind, um den Übergang von der industriellen zur Netzwerk-Gesellschaft zu bereiten.
The implications for human work – professional, technical, and vocational – are staggering. Just as the industrial age ended slave labor, the collaborative age is likely to end mass wage labor. Virtually all of the global companies I work with foresee intelligent technologies replacing mass human labor over the course of the next several decades. While the nineteenth and twentieth centuries were characterized by mass labor operating machines, the twenty-first century is characterized by boutique, high-tech, professional workforces programming and monitoring intelligent technology systems. All of which begs the question of how to keep hundreds of millions of people employed as we move further into the century.
Rifkin, Jeremy (2011): The Third Industrial Revolution – How lateral power is transforming energy, the economy, and the world. New York: Palgrave Macmillan. S. 263f.
The Third Industrial Revolution is likely the last opportunity in history to create millions of conventional mass wage labor jobs – that is, short of a catastrophic series of events that derails technological progress for decades or even centuries. While the Third Industrial Revolution establishes the infrastructure for a transition into a distributed and collaborative era, signaling the end to the industrial age and the mass labor force that accompanied it, the laying down of the critical infrastructure over the course of the next forty years will require a final surge of mass labor power.
Transforming the global energy system to renewable electricity, converting hundreds of millions of buildings into mini power plants, introducing hydrogen and other storage technology cross the global infrastructure, requiring the world’s power grid and power lines with digital technologies and intelligent utility networks, and revolutionizing transport with the introduction of electric plug-in and hydrogen fuel cell vehicles will necessitate high-tech, boutique planning teams working side by side with a highly skilled mass industrial workforce. The irony is that the conventional industrial workforce of the twenty-first century is going to help erect an intelligent infrastructure for a new economic system that in the second half of the twenty-first century will eliminate the very industrial jobs that built it.
A full global commitment to establishing a five-pillar Third Industrial Revolution infrastructure will create hundreds of thousands of new businesses and hundreds of millions of new jobs. If current projections hold, a juvenile Third Industrial Revolution infrastructure should be in place on most continents by 2040 to 2050, at which time the industrial workforce will peak and plateau. By then, the synergies created by the new TIR infrastructure will have moved the global economy to a historical turning point, with the collaborative age eclipsing the Third Industrial Revolution in many parts of the world. The way we live will have been fundamentally changed, just as it did when our ancestors transitioned from a forager-hunter existence to a centralized, hydraulic agricultural way of life and, more recently, from an agricultural age to an industrial civilization.
I’m reminded that much of the world’s human population metamorphosed from an agricultural to an industrial mode and from a rural to an urban existence in less than one hundred years. This time, the transition from an industrial to a collaborative era is likely going to unfold in half of that time or less, as Kurzweil and others are forecasting.
We will need to be prepared by readying the human race to shift out of an industrial existence and into a collaborative future just as our great-grandparents made the shift from an agricultural and rural existence to an industrial and urban way of life.
Diese Entwicklung ist nicht mehr aufzuhalten. Angetrieben von der kapitalistischen Gier, die Kosten zu reduzieren und die Gewinne zu maximieren, wird die Automatisierung geschehen. Die Ängste und Sorgen der Fachkräfte, dadurch Jobs zu verlieren, ist verständlich, aber nicht begründet. Die Automatisierung erfordert eine dezentralisierte, intelligente Infrastruktur, die jetzt erbaut werden muss – und massenhaft Arbeitskräfte erfordert. Während die jungen Generationen bereits jetzt in den dritten Markt abwandern und bewusst die sinnstiftende Arbeit der non-profit Unternehmen suchen – oder sie selbst gründen – weil sie aus ihrem eigenen Interesse heraus die Netzwerk-Gesellschaft aktiv gestalten wollen.
Es braucht die älteren Generationen also nicht mehr zu interessieren, etwas zu bewahren, was niemand mehr haben möchte, außer sie selbst, die es in ihrer wohlverdienten Rente nicht mehr betrifft. Im Gegenteil, sie profitieren von dem Interesse der jungen Generationen, in sinnstiftenden Berufen arbeiten zu wollen, die, sobald sie nach ihren Vorstellungen geformt wurden, auch Wohlstand und Lebensqualität versprechen – dazu gehören Bildung, Pflege und weitere Dienstleistungen, auf welche die älteren Generationen angewiesen sind.
Es braucht jetzt Lernen in Gemeinschaft, Wissen über digitale Technologien, künstliche Intelligenz, dezentrale Infrastruktur, Fähigkeiten zur sozialen Intelligenz und Diversität, mentale und physische Gesundheit, Nachhaltigkeit, Menschenrechte und Teilhabe.
In lateral learning, the role of students is transformed from passive recipients of knowledge to active participants in their own education. The goal is to encourage students to think rather than perform. The collaborative nature of the learning process reinforces the notion that gaining knowledge is never a solitary act but a community affair.
Rifkin, Jeremy (2011): The Third Industrial Revolution – How lateral power is transforming energy, the economy, and the world. New York: Palgrave Macmillan. S. 247f.
Lateral learning redirects the fulcrum of power and authority in the classroom from hierarchical, centralized, and top-down to reciprocal, democratic, and networked. Students learn that they are each responsible for one another’s education. Being responsible means being attuned to each other’s thoughts, open to different perspectives and points of view, able to listen to criticism, eager to come to one another’s assistance, and willingness to take responsibility for the learning community as a whole. These are the very same qualities so essential to the maturation of empathy.
Lateral learning fosters empathic sensibility by encouraging students to walk in another’s shoes and experience that person’s feelings and thoughts as if it were their own. The test to tell when a community of scholars has really come together and gelled is when each of the members of the cohort group deeply resonates with the struggle of his or her peers to flourish, and experiences the group as an extension of his or her being.
Needless to say, the new learning favors interdisciplinary teaching and multicultural studies. Academia is experiencing a transformation from autonomous disciplines with well-defined academic borders, to collaborative networks whose participants come from various fields, but share knowledge in a distributed manner. The more traditional reductionist approach to the study of phenomena is beginning to give way to the systemic pursuit of big-picture questions about the nature of reality and the meaning of existence – which requires a more interdisciplinary perspective.
Es ist Zeit.